A Széchenyi lánchíd szerelési naplója

LÁNCHÍD FÜZETEK 26. PDF

Joggal merülhet fel a kérdés: Miért kell kiadni egy bő száz évvel ezelőtti hídépítés szerelési naplóját?

A Széchenyi lánchíd Magyarország legismertebb építménye, hazánk szimbóluma. Olyan, mint Amerikának a Szabadság szobor, avagy a franciáknak az Eiffel torony. S ez már önmagában elég indok volna arra, hogy a világszerte méltán legismertebb magyar híd 1914 és 1915 között végzett teljes átépítésének részletes krónikáját közreadjuk.

A Lánchíd tehát egyszerre világhíres mérnöki alkotás és országunk jelképe. Ennek ellenére részletes hídtörténete még nem jelent meg. Az első Lánchíd építése (1839-1849) sokkal jobban ismert, mint a második Lánchídé (1914-1915). Ekkor az alépítmények, azaz a hídfők és a mederpillérek kivételével a teljes hidat átépítették, s mindezt az I. világháború alatt. A most bemutatott napló a híd acélszerkezetének szerelését ismerteti 1914. december 20-tól a teljes befejezésig.

A napló kiváló bepillantást ad a legfontosabb magyar híd átépítésének napi küzdelmeibe, kihívásaiba. Emellett ez a napló példa is lehet minden mai építési naplót író mérnök szemében, hogy a napló valóban hűen tükrözze az építés menetét, eseményeit.

A szerelési napló közreadása egybeesik a II. világháború esztelen pusztítása után újjáépített (1947-1949), anyagában és szerkezetében alapvetően megújított és korszerűsített harmadik Lánchíd két és fél évesre tervezett felújításával és pályaszerkezetének átépítésével (2021-2023). Száz év alatt az eszközök, műszaki lehetőségek, technológiák sokat fejlődtek, a hidász munka alapját képező személyes küzdelem azonban változatlan.

Aki olvassa e naplót, látva a szerteágazó munka méretét, gondolhat a száz évvel későbbi hidász utódok éppen e napokban is folyó átépítési és felújítási munkájára.

Segíts egy megosztással

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-mail

hidak.hu

Közcélú hidász adatpark

2021 Hidak.hu  ©  |  Impresszum