Vonórúd törés az I-40 Mississippi-hídján

Az USA két tagállama, Arkansas és Tennessee között áll a Hernando de Soto Bridge, amely az I-40 autópályát vezeti át a Mississippi fölött. 2021. május 11-én fedezték fel a 274 m nyílású acél rácsos, vonórudas ívhíd vonórúdjának törését. A hidat a forgalom elől azonnal lezárták.

Az 1973-ban átadott Mississippi-híd mederszerkezete kétnyílású, folytatólagos, acél rácsos főtartó ívű, vonórudas szerkezet, mindkét főnyílása 274 m nyílású, irányonként 3-3 forgalmi sávval, jellemző napi forgalma 45 000 jármű.

A törés a kétnyílású mederszerkezet északi oldali főtartóján, a középső támasztól kelet (Tennessee) felé eső második függesztőoszlop mellett keletkezett. Az rendkívüli hídkár vizsgálata során kiderült, hogy a repedés ugyan kisebb méretben, de feltűnően jelen volt már 2019 májusában is, mikor külső szakértők a függesztőkábeleket ellenőrizték (a károsodást akkor nem vették észre, de most átvizsgálva az archivált 2019. évi drónfelvételt, a repedés jól látható rajta). Azóta a híd vizsgálatáért felelős mérnök két alkalommal is vizsgálta a hidat, de a hibát nem fedezte fel – őt azóta állásából elbocsátották. Egy kajakos dátumjelzés nélküli előkerült fényképe szerint a repedés már 2016-ban is látható volt. Most májusban a törést külső szakértők vették észre “véletlen”, miközben a függesztő kábeleket ellenőrizték.

A hídkár részletes okairól még nincs információm, de az amerikai szabályozás szerint bizonyosan itt is el fogják végezni a tönkremenetel részletes és független vizsgálatát, melyet utána majd teljes terjedelemben közzé is tesznek (National Transportation Safety Board előírásai szerint). Az így elkészülő jelentésekből pedig tanuhat mindenki, megadva annak lehetőségét, hogy elkerüljük a hasonló baleseteket. Sajnálatos, hogy a hasonló károsodások műszaki feltárását és megosztását az USA-n kívül jellemzően gátolja a káresemények biztosítási és egyéb jogi vonzatai.

Egyúttal a bemutatott károsodás legyen intő jel minden hídvizsgáló mérnöknek, hogy olyan alapossággal végezze saját hídellenőrzését, hogy nyugodt szívvel kijelenthesse, egy hasonló hiba nem kerülné el figyelmét…

(Jelen rövid beszámolót a New Civil Engineering cikkei és egyéb interneten a elérhető hírek alapján állítottam össze. Hajós Bence)

Segíts egy megosztással

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-mail

hidak.hu

Közcélú hidász adatpark

2021 Hidak.hu  ©  |  Impresszum